miercuri, 13 iunie 2012

Crinii

Crinii sunt niste plante foarte usor de ingrijit care, prin florilor lor, aduc frumusete si culoare oricarei gradini. Pe cat de spectaculoase si parfumate sunt florile acestora pe atat sunt de rezistente la inghet. Crinii sunt in general plante perene de zona climatica 4-9, chiar si cele mai geroase ierni, cu -35 de grade Celsius, trec peste ei fara a lasa nici cea mai mica urma.
Crinul alb de gradina (lilium candidum)
Crinul alb de gradina (lilium candidum)
Crinii se regasesc in peste 100 de varietati dar, cele mai raspandite soiuri in gradinile de la noi din tara (sau cel putin din ce am observat prin gradinile cunoscutilor) sunt crinii albi de gradina (lilium candidum), dar si crinul portocaliu (liulium croceum) si cel regal (lilium regale). De altfel aceste varietati se afla bine-merci si la mine in gradina :).
Crinul portocali (lilium croceum)
Crinul portocali (lilium croceum)
Crinii pot fi plantati in aproape orice fel de sol, cu conditia sa fie bine drenat pentru ca umezeala in exces poate putrezi  bulbii. 
Crinii se pot achitiona ca bulbi, cu reguli de plantare mai stricte sau gata crescuti in ghiveci, situatie in care pot fi plantati oricand din primavara pana vara.
Timpul de plantare al bulbilor este toamna sau primavara devreme iar locul propice este unul care sa le ofere cel putin o jumatate de zi de soare. 
Adancimea recomandata pentru plantare este de 3 ori marimea bulbului.
Crinul alb insa se abate o idee de la reguli: este indicat sa fie plantat la sfarsitul lui August iar adancimea de plantare a bulbului este de circa 3 cm.
Crinul alb de gradina (lilium candidum)
Crinul alb de gradina (lilium candidum)
Dupa plantare crinul nu va mai solicita aproape deloc. Unii pun primavara un strat de mulci peste el pentru a il proteja pana cand trece pericolul ultimului inghet. Cand tulpinile cresc, se indeparteaza mulciul pentru a reduce riscul de a se contamina de vreun parazit. Probabil toti acei care pun mulciul vor folosi si un fertilizator pentru bulbi in primavara. Dar eu, nu am folosit nimic din toate acestea si totusi crinii mei sunt bine-merci de vreo 6 ani incoaca de cand i-am plantat.
Crinul portocali (lilium croceum)
Crinul portocali (lilium croceum)
Crinul imperial (lilium regale)
Crinul imperial (lilium regale)
Crinul portocali (lilium croceum)
Crinul portocali (lilium croceum)
Dupa ce florile se ofilesc, se va taia partea ramasa din floare pentru a incuraja planta sa isi redirectioneze toata energia catre bulb. Tulpina si frunzele se lasa pana cand se ingalbenesc si cad singure la pamant.
Pe final de postare, va las in compania noilor achizitii in materie de crini dar si de ghivece. 
Ghivece "shabby chic" marca Basta Garden
Ghivece "shabby chic" marca Basta Garden
Daca nu imi dau seama exact care este soiul tuturor crinilor achizitionati, de ghivecele Basta Garden, in care i-am plantat, pot spune sigur ca sunt cele mai frumoase ghivece in stil "shabby chic". Imi place la nebunie patina de vintage si forma neregulata a acestora :) 
Ghivece "shabby chic" marca Basta GardenGhivece "shabby chic" marca Basta Garden
 Cat despre crini , nu conteaza atat de mult varietatea, cat frumusetea acestora. Vanzatorii i-au catalogat ca si crini imperiali de mai multe tipuri, insa cel putin cel rosu, mie imi pare a fi un crin asiatic "Nerone". Oricum ar fi, pentru a prelungi bucuria infloririi crinilor, este chiar indicat sa avem mai multe tipuri de crini in gradina. De exemplu, crinii asiatici in floresc la inceputul lui iunie iar cei orientali mai tarziu spre mijlocul verii. De aceea, am si plantat in minunatele ghivece Basta Garden cate 3-4 tipuri distincte de crini in fiecare.
Abia astept sa ma intorc cu o noua postare despre crini, atunci cand voi avea toate exemplarele inflorite!

6 comentarii:

  1. Bun găsit! Am descoperit cu multă încântare această pagină, plină de flori şi frumseţi de tot felul, care încântă privirea şi sufletul.
    Minunaţi crinii! Îmi închipui cum străluceşte grădina, datorită frumuseţii lor.
    O duminică frumoasă! :-)

    RăspundețiȘtergere
  2. Foarte frumosi si ghivecele se asorteaza perfect.
    La mine in gradina nu stiu de unde a aparut,initial am crezut ca este o buruiana,am lasat sa vad ce iese,ce sa vezi ,frumusete de crin alb.L-am mutat la poarta ,nu i-am mai facut nimic,decat udat si taiat florile in boboc caci altfel ii rupea cine vroia.
    Acum dupa doi ani au ajuns sa fie vreo 6,cred ca ii scot si ii bag in gradina ca sa ma pot bucura de frumusetea si parfumul lor.
    Ce zici,ii mut acum sau la primavara?acum sunt cam de 20 cm crescuti.
    Succes in tot ceea ce faci!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc frumos, as zice sa astepti pana la primavara, acum daca nu s-au uscat tulpinile de tot, e bine sa ii mai lasi ca sa se intareasca radacinile cu toti nutrientii ramasi in tulpini

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna AMA, ai niste flori superbe.
    Ai cumva bulbi de crini albi de vanzare? sunt interesata de 30 buc.
    te rog raspunde-mi pe adresa de e-mail mihaela.harbada@romgaz.ro

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna, din pacate nu am, dar sunt convisa ca poti gasi la orice sera sau magazin specializat

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...