marți, 17 aprilie 2012

Bananierul pitic (Musa)

Bananierul pitic este o planta ierboasa, deseori confundata cu un arbust din cauza marimii la care poate ajunge, peste 3m.
Puiul meu de bananier este inca micut, l-am primit abia acum jumatate de an de la prietena mea C., el fiind atunci abia transplatat de la tatal lui.

Cum l-am ingrijit
Ghiveci:
Fiind puiut mic, l-am pastrat in vasul original de 15-20 cm inaltime care neaparat trebuie sa fie gaurit in partea de jos si sa aiba o farfurie sub el.
Musa
Bananier pitic
Odata cu venirea primaverii l-am mutat intr-un ghiveci mai marisor de circa 30 cm inaltime si tot 30 cm diametru.
Locatie:
Ii place mult lumina, eu l-am pozitionat langa un perete de sticla
Udare:
In functie de umidatatea din casa, udarea se efectueaza la 2-3 zile. Ii place mult de tot umezeala de aceea pamantul trebuie sa fie in permanenta ud iar farfuria vasului sa contina mereu apa.
Am observat ca atunci cand ii merge foarte bine, din varful celei mai noi frunze atarna un strop de apa.  
Pamant si stropire:
Am folosit pamant universal si l-am stropit cu un fertilizator odata la 2 saptamani. 

Crestere:
In perioada calda, ii creste cate o frunza la 4-5 zile, in perioada mai rece, procesul devine un pic mai lent, cate o frunza la 7-10 zile.
Frunza noua de musa
Frunza noua de bananier

Odata cu cresterea frunzelor noi, planta creste in inaltime iar frunzele initiale se ingalbenesc si se usuca rand pe rand. In momentul in care sunt complet uscate, ele se pot taia cu foarfeca.
Partea ce inveleste tulpina trebuie lasata sa se usuce complet inainte de a fi taiata pentru ca altfel, procesul de crestere este incetinit.  

Atentie aici, a se lasa la taiere o distanta de 2-3 cm fata de nivelul pamantului pentru a proteja planta de posibilii daunatori.

Maximul marimii frunzelor este de 70 cm, bananul meu are acum frunzele cam de 30 cm.


Inmultire:
Bananul meu are acum 3 lastari micuti pe care intentionez sa ii transplantez in toamna.
Lastari de musa
Lastari de bananier


Astept cu interes sa infloreasca si sa faca fructe, desi am citit despre el ca este monocarpic, adica dupa ce fructifica, moare, fiind inlocuit de lastari.

17 comentarii:

  1. Monocarpic inseamna ca gineceul are o singura carpela( cu ovule care fecundate se vor transforma in seminte), din care rezulta un fruct unicarpelar. Termenul tine de floare si fruct, nu de durata de viata a plantei care poate fi anuala( o data ce infloreste si fructifica moare, ciclu care se desfasoara intr-un singur an) sau perena( care traieste mai multi ani).
    Bananierul e o planta( nu arbore deoarece nu are un corm/tulpina propriu-zisa) anuala. "Floarea" e de fapt o inflorescenta pendenta cu 3 tipuri de flori( feminine - din care se va forma ulterior fructul dupa fecundare, masculine si sterile).

    RăspundețiȘtergere
  2. Draga Anonim, multumesc pt comentariu dar data viitoare as prefera sa te semnezi cumva :). faptul ca monocarpic tine de floare si fruct am afirmat si eu in postare ("dupa ce fructifica, moare") dar conform
    Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Monocarpic) acest lucru poate sa ia mai multi ani, deci nu e vorba neaparat de un ciclu de un an.
    Revenind la bananier, acesta nu este nicum o planta anuala, el traieste mai multi ani pana in momentul in care face acea floare si fruct.

    Tot legat de ultima ta afirmatie, e o greseala acolo. Cred ca ai vrut sa spui ca bananierul e o iarba atunci cand faci diferenta fata de arbore. da? pt ca orice arbore e si planta, doar toate sunt plante, nu? :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In mod normal intr-o tara calduroasa , durata vietii unui bananier este de 1 an , dupa fructificare, de aceea in acelasi ghiveci se lasa celputin un pui sa creasca odata cu cel mare pentru a-l inlocui dupa fructificare

      Ștergere
    2. La toate tipurile de bananier? Mi se pare ciudat ptca am citit ca numai tija dureaza cateva luni bune pana fructifica.
      Bananierul pitic crescut inghiveci in casa cu siguranta are o durata de viata de cativa ani. Intr-unan a crescut doar vreo 40 cm si am inteles ca trebuie sa mai creasca suficient ca sa inceapa formarea tijei.
      Tu ai vreo experienta personala cu bananierul pitic?

      Ștergere
  3. Eu mi-am cumparat un bananier pitic si are 4 puiuti frumsei foc.Am insa o problema se ususca frunzele cele vechi de la margine spre interior.Vroiam sa le tai ca sa nu le afecteze si pe celelalte.De cind l-am luat i-au mai dat frunze noi micutze este superb.Are lumina este pus in balcon il bate soarele dimienata si restul zilei semiumbra.Oare sa ii tai frunzele care au inceput sa se usuce?

    RăspundețiȘtergere
  4. Frunzele care incep sa se usuce trebuie lasate sa se usuce de tot, sa se subtieze de tot pentru a permite nutrientilor sa se asimileze in restul plantei. Din motive estetice, poti taia gradual frunza pe diferite stadii de uscare sau poti sa o lasi sa se usuce de tot oana cand se face o pojghita fina pe tulpina.

    RăspundețiȘtergere
  5. Buna ziua,

    Eu am un Lotus Bananier de 2 ani, i-a mers foarte bine in perioadele calde ( primavara/ vara/ toamna) dar iarna trecuta si iarna aceasta, desi l-am pozitionat langa doua ferestre cu vedere spre miazazi si apus, unele frunze se usuca dinspre exterior spre interior. Nu-mi dau seama care este cauza, de udat, este udat acum iarna la 4-5 zile, dar verific ca solul sa nu fie uscat niciodata fiindca este o planta iubitoare de apa. Poate imi sugereaza cineva care este cauza uscaciunilor la frunze!
    Multumesc mult,
    Sanatate tuturor!

    RăspundețiȘtergere
  6. Va salut dragii mei iubitori de plante exotice. Mi-am cumparat anul trecut un bananier pitic (musa) insa al meu are deja cam 1 metru inaltime iar frunzele au o lungime de 60 -70 cm. Are in prezent 9 frunze. ce pamant ar trebui sa ii pun deoarece vreau sa-l pun intr-un vas mai mare, acum are unul cu diametru de 35cm, vreau sa-i pun unul de 60 - 70 cm sa aibe loc radacina sa se dezvolte. De anul trecut are o rata de crestere de 1 frunza la 2 - 3 sapt. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  7. Poate face si banane musa pitica?

    RăspundețiȘtergere
  8. Bună ziua! As dori sa achiziționez și eu citiva ma poate ajuta cineva cu o adresa de undesa pot achiziționa? Sau poate aveți cumva dvs de vinzare puiuți. Va mulțumesc!

    RăspundețiȘtergere
  9. Am cumparat un banan pitic acum un an, avea doar cateva frunze. A mers foarte bine pana pe la jumatea iernii cand a inceput sa scoata frinze mai mici si aproape fara codita. Nu reusea sa scoata toata frunza. Foarte greu si-a revenit, pe la inceputul verii nu de tot. A scos vreo trei frunze si iar acum nu mai scoate toata codita si la doua trei saptamani o frunza. Mai nou frunza nu se desface toata ci se pliaza de-a lungul nervurii centrale avand cele doua jumatati pliate pe partea din spate. Anul trecut scotea cate 4-5 pui odata de 5-6 luni nu a mai dat niciunul. Are cineva idee ce se intampla? Multumesc.

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...